Allah, kebebasan dan kita, atau “Nota berkenaan lawatan Irshad Manji ke Malaysia”


Update (September 5, 2013) : Mahkamah batalkan larangan ke atas buku Irshad Manji.

Update (Jun 19, 2012) : Seorang pengurus kedai buku Borders diheret ke mahkamah atas alasan menjual buku Irshad Manji. Pihak pengurusan Borders mengecam pihak berkuasa atas kes tersebut.

Update (Jun 12, 2012) : Pengerusi Jawatankuasa Hak Asasi Manusia Majlis Peguam-Peguam memberi perspektif undang-undang berkenaan kes pengharaman buku Irshad Manji.

Update (Jun 6, 2012) : 15 pertubuhan bukan kerajaan mengeluarkan kenyataan berkenaan pengharaman buku di Malaysia.

Update (Mei 30, 2012) : Pengarah ZI Publications ditahan Jabatan Agama Islam Selangor.

Update (Mei 25, 2012) : Pengharaman bukunya satu penghinaan terhadap ummah di Malaysia, kata Irshad.

Update (Mei 25, 2012) : Kementerian Dalam Negeri mengharamkan Allah, Kebebasan & Cinta.

Update (Mei 23, 2012) : Kata penulis Umapagan Ampikaipakan, Burn this book… but read it first.


Irshad Manji, penulis Muslim dari Kanada yang bukunya ‘The Trouble with Islam’ diharamkan di Malaysia. Foto dipetik dari faithwithoutfear.moralcourage.com

Seperti biasa pihak berkuasa dan sekutu-sekutunya terus melenting dengan kehadiran seorang penulis kontroversial, Irshad Manji, baru-baru ini. Malah, sebelum Irshad menjejak kaki ke Malaysia Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Jamil Khir Baharom, berkata Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM) dan Kementerian Dalam Negeri tidak akan membenarkan sebarang program yang melibatkan penulis tersebut.

Jamil dipetik mengatakan ideologi Irshad “bertentangan dengan kedudukan Malaysia sebagai negara Islam berdasarkan Perkara 3(1) Perlembagaan Persekutuan (Islam sebagai Agama Persekutuan), Akta dan Enakmen Agama Islam negeri-negeri, undang-undang sivil dan norma masyarakat”. Tetapi Pengerusi Jawatankuasa Undang-Undang Perlembagaan Majlis Peguam-Peguam, Syahredzan Johan, membidas mengatakan jika Perlembagaan Persekutuan ditafsir ala Jamil maka perkara haram seperti perjudian (yang hari ini “halal” di mata undang-undang dalam bentuk jenis perniagaan kasino dan nombor ekor) sepatutnya tidak boleh dijalankan di Malaysia.

Berkenaan homofobia pihak berkuasa dan kecaman terhadap Irshad yang mengaku dirinya lesbian, Syahredzan berkata:


“There are laws against homosexual acts but not against being a homosexual or barring a homosexual from speaking about it. Not even in the state Islamic enactments. So I don’t know what authorities or police can do.”


Namun, Persatuan Peguam-Peguam Muslim Malaysia (PPMM) mendesak pihak berkuasa untuk mengusir Irshad keluar dari Malaysia. Dan walaupun mengaku diri masing-masing peguam dan Muslim, persatuan ini telah outsource tanggungjawab membidas ideologi Irshad kepada golongan ulema dalam satu kenyataan media. Pelik, sedangkan Irshad tidak mengaku dirinya sebagai ulema atau peguam malah orang biasa yang terbuka berbahas dengan sesiapa sahaja. Mengapa agaknya golongan yang kononnya cerdik-pandai seperti PPMM tidak mahu berbahas secara langsung dengan seseorang seperti Irshad, apatah lagi jika mereka berasa idea-idea penulis tersebut lemah atau salah?

Sebenarnya tidak ramai yang tahu mengapa Irshad Manji dianggap sebagai kontroversial. Yang difahamkan oleh Jamil, sekutu-sekutunya dan pihak media, ia kerana Irshad seorang lesbian. Ini agak lucu bagi penulis kerana hampir setiap hari akan ada komentar-komentar berkenaan macam-macam isu semasa dalam media massa Malaysia oleh individu-individu lesbian-gay-biseksual-transeksual (LGBT).

Sebelum nama Irshad dipopularkan dalam media oleh Jamil dan kumpulan-kumpulan lain yang benci terhadapnya, penulis tersebut bagai tidak wujud dalam radar pembaca di Malaysia. Tambah lagi bukunya yang terlaris, The Trouble with Islam, diharamkan oleh pihak berkuasa maka komentar “panas” dalam buku tersebut tidak dapat diketahui secara langsung oleh pembaca di sini.

Oleh kerana itu, nak mengutuk dan membidas dengan baik pun susah juga. Mungkinkah ini antara sebab golongan seperti PPMM lebih selesa untuk outsource pembidasan terhadap Irshad kepada ulema; sebab tak ada rujukan buku …? Inilah jadinya apabila aktiviti pengharaman buku berleluasa. Nak membenci pun terpaksa berlandaskan sumber sekunder. Nak buat macam mana, dah takdir Al-Malaysia …

Penulis baru selesai membaca buku terbaru Irshad yang diterjemah oleh ZI Publications, Allah, Kebebasan & Cinta. Entah apa yang nak dikecohkan sangat, idea-idea yang ditulis oleh Irshad bukan baru atau luar biasa. Dan tak perlu tunggu Irshad Manji terbit buku atau datang ke Malaysia untuk tahu bahawa memang ramai antara umat Islam sudah menyampah dengan dogma dan hipokrasi yang wujud dalam institusi perlaksanaan agama.

Lebih perit apabila mendapat tahu bahawa ramai saudara Islam yang sudah hilang kepercayaan atas sebab di atas, tetapi taukeh-taukeh Islam lebih senang munuding jari pada fenomenon Kristianisasi dan bukan bermusabahah diri.

Penulis sendiri tidak bersependapat dengan Irshad dalam beberapa perkara, dan melalui temubual secara langsung dengan dia penulis dapat mengetengahkan perkara-perkara ini. Daripada mengharamkan kehadiran dan penulisan seseorang seperti Irshad bukankah lebih bermanfaat kepada ummah di Malaysia jika Jamil dan sekutu-sekutunya dapat menghantar wakil yang cerdik-pandai untuk berbahas secara sivil di sebuah forum supaya pembaca dan pendengar dapat menilai dengan akal fikiran mereka?

Penulis hairan dengan pemimpin-pemimpin seperti Jamil dan agensi-agensi agama di Malaysia. Sedangkan Islam menekankan intelektualisme dan penggunaan akal dalam penghayatan agama, mereka ini “mentakbir” Islam seolah-olah ummah di Malaysia sekadar lembu yang patut disuruh dan imannya nipis hampir tiada. Atau … Adakah intelektualisme cair di kalangan elit agama di Malaysia sehingga tiada sesiapa yang dapat dicalonkan untuk membahas satu-persatu idea-idea Irshad? Malang sungguh. Sekarang ramai yang akan ikut jalan pintas dan terus Google “Irshad Manji”.

Selamat datang ke era globalisasi, Jamil.